بهینه بازاریابی ویروسی
۸ تکنیک برای موفقیت در بازاریابی ویروسی آژانس دیجیتال مارکتینگ متاوب
دقیقاً همین مساله است که گاهی موجب میشود افراد زیادی قبل از اینکه حتی یک محصول به صورت رسمی منتشر شود و در اختیار عموم قرار گیرد، در مورد آن صحبت کنند. برای اینکه ببینید چطور کسب و کارهای بزرگ از بازاریابی ویروسی استفاده میکنند، بهتر است به سراغ یکی از بزرگترین برندهای دنیا، یعنی کوکاکولا برویم. این برند، توانسته است با ترکیب بسیار عالی بازاریابی چریکی و ویروسی، یک کمپین بسیار موفق را هدایت کند. برای اینکه هم استراحتی کرده باشید و هم کمی خوشحال شوید، پیشنهاد میکنم حتماً ویدئوی «دستگاه خوشحالی» کوکاکولا را تماشا کنید. در یک دنیای بدون نقص کسب و کار شما درباه محصولات محتوا تولید میکنند. اگر این محتواها جذاب باشند، مخاطبین خودشان تبلیغ محصول شما را پخش میکنند.
در صورتی که یک مخاطب قدیمی، مخاطب جدیدی را به مجموعه اضافه کند سزاوای دریافت جایزه است. در این سبک بازاریابی از قدرتمند بودن شبکه های اجتماعی استفاده می شود و با برقراری ارتباط بین گروه های قوی و گروه های ضعیف تر، دامنه ارتباطی گسترش می یابد. محیط شامل همه عواملی است که پیام در آنها یا از طریق آنها به اشتراکگذاشته میشود. محیط میتواند پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، مصرف کنندگان، مشتریان بالقوه، انتظارات، نگرش ها و غیره باشد. به این فکر کنید که چند حوزه ی مختلف را با هم یکی کنید و منظورتان را برسانید.
در بازاریابی ویروسی با استفاده بهینه از تعامل با مخاطبان، از مشتریان برای تبلیغات استفاده می کنند. این ابزار به شما کمک می کند تا برنامهی ارجاع راهاندازی کنید و به مشتریان خود اجازه دهید تا با معرفی دوستان، جوایز و تخفیفات دریافت کنند. این ابزار به شما کمک می کند تا محتوایی که در حال حاضر ویروسی شده است را پیدا کنید و خلاصه آن را مشاهده کنید. همچنین، با استفاده از این ابزار می توانید موضوعات پرطرفدار و محتوای مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید. محتواهایی که ذهن مخاطب را به چالش بکشند و او را وادار به تفکر کنند، میتوانند تأثیر عمیقی بر رفتار او داشته باشند. برندها میتوانند با طرح مسائل اجتماعی یا ارائه پیامهایی که باورهای سنتی را به چالش میکشند، مخاطبان را به مشارکت و تعامل تشویق کنند.
با استفاده از ابزارهای بازاریابی ویروسی مناسب و با ایجاد محتوای خلاقانه، می توان به سرعت شناخت برند را افزایش داد و مخاطبین را به اشتراک گذاری محتوای خود ترغیب کرد. اما برای موفقیت در بازاریابی ویروسی، باید به دقت و با هوشمندی از ابزارها و روشهای مختلف استفاده کرد و همیشه به نیازها و تمایلات مخاطبین پاسخ داد. با طراحی محتوای خلاقانه و جذاب ، استفاده از احساسات، و انتخاب بسترهای مناسب، میتوان محتوایی ایجاد کرد که کاربران به طور خودجوش تمایل به اشتراکگذاری آن داشته باشند. این روش نه تنها به افزایش آگاهی از برند و تعاملات مثبت کمک میکند، بلکه به دلیل مشارکت مستقیم کاربران، تاثیرگذاری و اثربخشی بالایی دارد. بازاریابی ویروسی روشی است که از محتوای جذاب و جالب برای جذب مخاطبان استفاده میکند و تصویری به یادماندنی در ذهن آنها میسازد.
ایجاد محتوای چندگانه میتواند به افزایش شانس اشتراکگذاری و تعامل کمک کند. همچنین شرکت های دارای بودجه کم می توانند از این طریق به کاربران و مخاطبین زیادی دسترسی پیدا کنند. وایرال مارکتینگ میتواند به ایجاد یک جامعه وفادار حول برند کمک کند. وقتی کاربران محتوای برند را به اشتراک میگذارند و در کمپینها شرکت میکنند، احساس تعلق بیشتری به برند پیدا میکنند. وایرال مارکتینگ میتواند منجر به ایجاد جامعهای از طرفداران وفادار برای برند شود.
بازاریابی سنتی به معنای ارتقا محصول یا خدمات شما ، ارائه بینش میزان خوب بودن ، کمک به شما و احتمالاً استفاده از ستاره های فیلم یا سوپرمدل ها است. بازاریابی ویروسی نمی تواند تأثیر زیادی بگذارد مگر اینکه از جذابیت احساسی برخوردار شود. چشم خریدار فرصت های فروش ، آدرس های ایمیل ارزشمند و درآمد تبلیغاتی را به همراه دارد. در نتیجه ، مردم نه تنها ویدیوی شما را از سیستم عامل اشتراک ویدیو مشاهده می کنند بلکه فیلم شما را از وب سایت های مختلف نیز تماشا می کنند. اگر مخاطبان هدف شما زنان 18 تا 24 سال ، طبقه متوسط و مجرد هستند ، ممکن است ایده خوبی باشد که Pinterest را در کانال بازاریابی خود قرار دهید تا ویروسی شود.
شناخت این معایب به برندها کمک میکند تا با برنامهریزی بهتر، ریسکها را کاهش دهند. ایجاد احساس فوریت میتواند به ترغیب افراد به اشتراکگذاری سریعتر محتوا کمک کند. استفاده از عبارات و تصاویر که نشاندهنده زمان محدود یا فرصتهای ویژه هستند، میتواند احساس فوریت را در مخاطبان برانگیزد. این نوع محتوا میتواند شامل تخفیفهای محدود، مسابقات زمانی یا محتوای انحصاری باشد که فقط برای مدت محدودی در دسترس است. رسیدن به موفقیت از راه یک کمپین ویروسی، اتفاق هیجان انگیزی است، اما باید در این راه ثابت قد بمانید و از ایده ها و موضوعات خاص دیگری استفاده کنید. اگرچه تکرار این کمپین ها کمی سخت است، اما به خوبی نظر مخاطب را جلب می کند و در برندسازی کسب و کار موثر است.
این نوع بازاریابی معمولاً بر اساس احساسات قوی، طنز، یا اطلاعات جالب و کاربردی طراحی میشود و هدف آن افزایش آگاهی از برند و جذب مشتریان جدید است. نمونه قدیمی و موفق دیگر بازاریابی ویروسی به حوزه سینما بر می گردد. در سال 1999 دانیل میریک و ادواردو سانچز، تولید فیلم سینمایی خود با نام پروژه جادوگر شهر بلر را کلید زدند. میریک و سانچز، نیاز به راهی داشتند تا فیلم خود را در بین مردم مطرح کنند. خوشبختانه، اینترنت (که البته در آن زمان پدیدهای نوظهور بود) در این مسیر به کمک آنها آمد.
اگر آنها آن را جالب و مفید بدانند ، آن را نیز به اشتراک می گذارند. در سال 2012 ، قطارهای مترو استرالیا می خواستند راهی پیدا کنند تا مردم را ترغیب کنند تا اقدامات غیر ایمن نسبت به این وسیله نقله را حذف کنند. McCann استرالیا به جای استفاده از مسیر سنتی تبلیغات ترسناک و غیرمستقیم ، تصمیم گرفت که به تبلیغات Metro Train’s قدرت افزوده و ضربه سریع Dumb Ways to Die را به ما تحویل دهد. به عنوان مثال ، هنگامی که ویدئویی توسط یک کاربر خصوصی بارگذاری می شود . دسترسی به مقالات نشریه «تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی» بر اساس مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC) آزاد است. شاید اینطور به نظر برسد که آدم های مسن از بقیه ی ما خسیس تر هستند.
در این روش، محتوا به گونهای طراحی میشود که کاربران به اشتراکگذاری آن با دیگران علاقهمند شوند و پیام به سرعت در بین مخاطبان گسترش یابد. یکی دیگر از اصول مهم بازاریابی ویروسی، تشویق به مشارکت و تعامل است. برندها باید محتوایی ایجاد کنند که مخاطبان را به تعامل و مشارکت دعوت کند. سوال پرسیدن، برگزار کردن مسابقات، تشویق به ارسال نظرات و پیشنهادات و ایجاد محتواهای تعاملی مانند نظرسنجیها و چالشها میتواند به افزایش تعامل و اشتراکگذاری کمک کند. با توجه به اینکه کسبوکارها رقبای زیادی دارند، بازاریابی ویروسی راهی است که از مخاطب برای دیدهشدن بیشتر کمک میگیرید. کسب و کارهای نوپا ممکن است برای آگاه کردن مخاطب از هویت برند خود، اقدام به راه اندازی کمپینهای بازاریابی ویروسی کنند.
اما در نظر داشته باشید همکاری شما باید مخاطب را به وجد بیاورد تا بتوان از آن به عنوان تاکتیک بازاریابی ویروسی یاد کرد. در بسیاری از کمپین های بازاریابی ویروسی واکنش های افراد عامه برای تصور شرایط مختلف وارد کمپین می شود. مفهوم بازاریابی ویروسی تقریباً 10 سال است که توسط بازاریابان مدرن، مورد استفاده قرار می گیرد. اما موفقیت در این روش گرو شناخت، رعایت و به کارگیری موثر، تاکتیک های بازاریابی ویروسی است. اما به طور خلاصه، می توان تمام این موارد را در ۵ استراتژی خلاصه کرد. کانون تبلیغاتی ایران نوین، اولین و بزرگترین کانون تبلیغاتی در ایران، با سالها سابقه درخشان در تهیه و تدوین انواع تبلیغات ویروسی، به شما در رسیدن به این هدف بزرگ کمک میکند.
یک چیز متفاوت و غیر قابل پیش بینی ارائه دهید و ببینید که چگونه توجه مخاطبان به سمت شما جذب می شود. به مرور زمان با فیدبک هایی که از مخاطبان می گیرید کیفیت محصولات و خدمات خود را ارتقاء دهید. وقتی شما احساسات مخاطب را هدف بگیرید، قطعا موفقیت بازاریابی ویروسی شما تضمین شده خواهد بود. در این نوشته، ابتدا شما را با مفهوم بازاریابی ویروسی آشنا می کنیم و سپس تکنیک های موفقیت در آن را معرفی می کنیم. نکته ی جالب این تکنیک ها در این است که نیاز به سرمایه گذاری زمانی و مالی زیادی ندارند و از طرفی تضمین شده نیز هستند.
دوستانتان نیز ممکن است پیغام شما را با افراد دیگری به اشتراک بگذارید و به سرعت ترفند ویروسی رشد می کند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با وایرال مارکتینگ آشنا کرده و عناصر مهم بازاریابی ویروسی را به شما معرفی کنیم. از این رو به شما پیشنهاد میکنیم که در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید. اصلا بیایید تصور کنیم که شما محصول کسل کننده ای را می فروشید که نحوه ی استفاده از آن بارها و بارها در تمام رسانه ها پخش شده است. حالا سعی کنید به آن ویژگی ای ببخشید که ندارد، مثلا محصول خود را در هر جایی و در کنار هر چیز لذت بخشی نشان دهید.
سعی کنید پیام های ویروسی متوالی به دست کاربران برسانید تا شناخت آنان نسبت به شما به مرور زمان افزایش یابد. همه ی این موارد به کمک هم به ویروسی شدن کاربر شما کمک می کند و کاربر می تواند این ویروس را به دوستان خود انتقال دهد. یک ویدیو می تواند بینندگان شما را در شناخت و ایجاد انگیزه برای معرفی محصولات و تجربیات شما بیشتر درگیر کند. ویدیو جالب و مناسب باید انگیزه ای در مخاطبان ایجاد کند تا آن را با دوستان خود به اشتراک گذارند و با اشتراک گذاری مخاطبان، ویدیو شما در سراسر اینترنت پخش می شود. علاوه بر این، اگر ویدیوی شما واقعا جالب باشد مردم ویدیو شما را در وب سایت یا وبلاگ خود درج خواهند کرد. در نتیجه نه تنها بازدید ویدیو شما در سایت خودتان افزایش می یابد بلکه در سایت و وبلاگ های دیگر نیز به نمایش گذاشته می شود.
این بدان معنی است که در پایین پست خود در وبلاگ دکمههای شبکههای اجتماعی دیگر را قرار دهید تا کاربران بتوانند این محتوا را از تمام شبکههای اجتماعی نشر دهند. با بهینهسازی محتوای خود برای اشتراکگذاری در رسانههای اجتماعی دیگر میتوانید مطمئن باشید که کاربران بیشتری تشویق میشوند تا آن محتوا را به اشتراک بگذارند. بازاریابی ویروسی می تواند به طور موثری هزینه های تبلیغاتی و بازاریابی را کاهش دهد، زیرا هزینه های انتشار محتوا توسط خود مخاطبان پرداخت می شود. علاوه بر این، بازاریابی ویروسی می تواند باعث افزایش شناخت برند و تبلیغات آن شده و در نهایت به بهبود روابط با مشتریان و افزایش فروش و درآمد کمک کند. بازاریابی ویروسی چیست؟بازاریابی ویروسی نوعی استراتژی تبلیغاتی است که بر انتشار سریع و خودجوش محتوای جذاب توسط کاربران تمرکز دارد.
این ابزار یک اکستنشن سئو هم دارد که به کمک آن می توانید تحلیل هر صفحه از سایت خود یا دیگران را در کسری از ثانیه انجام دهید. اگر هم می خواهید رتبه سایت خود را در ایران ببینید کافی است به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید. کلیه حقوق مادی و معنوی سایت نزد بیلاود مارکتینگ محفوظ است و طبق قانون جرائم رایانه هرگونه کپی برداری ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد. این نوع بازاریابی به زیرشاخههای اینفلوئنسر مارکتینگ، ایونت مارکتینگ، بازاریابی جنجالی، بازاریابی بذرپاشی و… تقسیم میشود. در ضمن، از یاد نبرید که این گونه محتواها خیلی سریع از مد میافتند و باید در زمان مناسب از آن استفاده کنید. با انجام همین کار ساده تعداد کاربران هاتمیل از ۲۰۰۰۰ نفر به یک میلیون نفر رسید.
چرا؟ چون ویروسها زمانی منتشر میشوند که شرایط انتقال برایشان فراهم باشد و پخش شدن راحت شود. فکر میکنم که حالا، شما هم مانند من هیجان زدهاید تا بیشتر از چند و چون ماجرا سر دربیاورید. پس بهتر است که سریعتر برویم سراغ اصل مطلب و ببینیم که واقعا این بازاریابی ویروسی چیست و چگونه کار میکند؟ بگذارید ابتدا بخش اول سوال را با هم بررسی کنیم. هنوز در مورد قدرت بازاریابی ویروسی شک دارید؟ پیش خودتان میگویید که کارگردانهای این فیلم بیش از هر چیز دیگر، شانس آوردهاند. پس بگذارید یک داستان دیگر هم درباره بازاریابی ویروسی برایتان تعریف کنم.
بنابراین به آن فکر کنید ، اگر متخصصان صنعت مقاله شما را به اشتراک گذاشتند یا محصول یا خدمات شما را توصیه کردند ، دیگران نیز آن را به اشتراک می گذارند . تلاش برای ارتقا محصول / خدمات خود را به عنوان عالی بودن فراموش کنید – دیگران نیز چنین کاری می کنند. اگر بدانند کسی قبلاً این کار را انجام داده است ، افراد خود را به زحمت نمی اندازند. زیرا ، Pinterest یک شبکه بازاریابی است که 80٪ زنان جوان در آنجا فعالیت می کنند. در سال 2018 ، IHOP تنها با یک توییت ، هنگامی که آنها پیشنهاد کردند نام خود را از IHOP به IHOb تغییر دهند باعث ایجاد هجوم آنلاین شد.
البته با توجه به تحریم بودن این ابزار، می توانید از خدمات دارت در این زمینه استفاده کنید. همانقدر که عنوان جذاب در دیده شدن محتوا تأثیر دارد، استفاده از کاور یا عکس شاخص منحصربهفرد در فیلم یا تیزر تبلیغاتی هم تأثیر ویژهای در افزایش بازدید میگذارد. معمولاً استفاده از عکس با طراحی جالب در کنار متن، باعث بیشتر دیده شدن محتوا میشود. پرسونا مخاطب هدف شما کیست و چه دغدغه و نیازی دارد؟ اگر مخاطبانتان به اینستاگرام علاقه دارند، لازم است در تدوین استراتژی محتوا، به الگوریتمهای اینستاگرام و موضوعات ترند آن توجه کنید. یک تکنیک بازاریابی ویروسی عالی میتواند به معنای مشارکت با سایر شرکتها برای بدست گرفتن یک بازار و مواجهه با بازارهای مختلف باشد.
یکی از مهمترین عواملی که باعث تمایز کمپین بازاریابی ویروسی شما میشود، خلاقیت است. محتوای تکراری و قابل پیشبینی معمولاً توجه چندانی جلب نمیکند و به سرعت فراموش میشود. به عنوان مثال، اگر محصولی را تبلیغ میکنید، سعی کنید آن را به شکلی نمایش دهید که تاکنون دیده نشده است. محتوای غیرمعمول و خلاقانه میتواند باعث جلب توجه مخاطبان و افزایش احتمال اشتراکگذاری شود. یکی از روشهای موثر در جلب توجه مخاطبان، ارائه خدمات یا محصولات رایگان است.
وایرال مارکتینگ (Viral marketing) یا بازاریابی ویروسی شیوۀ خاصی از تبلیغات و بازاریابی است که در آن مردم به دلیل خاص و جذاب بودن محتوای تبلیغاتی، آن را به سرعت با دیگران به اشتراک میگذارند. تبلیغات ویروسی باعث دیده شدن برند و محصول یا خدماتش شده و در ذهن مخاطبان به خوبی میماند. اگر با تکنیکها روانشناسی برای افزایش فروش آشنا باشید، احتمالا میدانید که یکی از قدرتمندترین کلمات در واژهنامۀ بازاریابی، «رایگان» است! بله شاید کلمات «ارزان» یا «قیمت مناسب» هم جلب توجه کنند، اما استفاده از کلمه رایگان، از هر چیز دیگری، بیشتر تاثیر دارد. اکثر کمپینهای بازاریابی ویروسی خدمات و محصولات ارزشمندی را به صورت رایگان و با هدف جلب توجه در اختیار کاربران قرار میدهند. در کل، بازاریابی ویروسی یک روش بازاریابی خلاقانه و موثر است که برای ایجاد تبلیغات آگاهانه و موثر مورد استفاده قرار می گیرد.
نیازی نیست که صفر تا صد خدمات خود را بصورت رایگان به مخاطبان ارائه دهید، تنها ارائه بخشی از خدمات که بتواند ذهن مخاطبان را درگیر محصول شما سازد هم کافی است. با اینحال، پیشنهاد میکنم کمی صبر داشته باشید و همراه من بیایید تا عمیقتر وارد ماجرا شویم و ابعاد بیشتری از این روش بازاریابی را کشف کنیم. بد نیست برای شروع، 4 مورد از مهمترین ویژگیهای این روش بازاریابی را بررسی کنیم. برای دستیابی به مخاطبان وفادار، محتوای زنجیرهای و با کیفیت بسازید؛ استفاده از یک محتوای مجزا کافی نیست. اگر از تکنیک های بازاریابی ویروسی برای خود استفاده می کنید ، حتما نکات این مقاله را به یاد داشته باشید.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری